Wells fargo platser i michigan http://livetsomgava.nu/cialis-apotek.html Mount vernon vårdcentral http://livetsomgava.nu/viagra.html bantningspiller på dr oz

Så här klagar du på banken!

Så här klagar du på banken! Är du inte nöjd med din bank eller långivare? Då är du inte ensam. Varje dag inkommer det en rad klagomål av olika anledningar från privatpersoner och kunder. Men självklart ska du ha rätt att få säga till om du inte är nöjd. Det kan vara om du blivit bemött på ett dåligt sätt av någon handläggare eller supportanställd. Det kan också vara andra anledningar som extra avgifter som dykt upp under tiden som inte var bestämda när du ansökte om lånet. Vi på Penza Finans har satt samman en liten guide som hjälper dig att hitta vart du ska vända dig med ditt klagomål. Se alltid till och jämföra dina räntor, privatlån och villkor från Sveriges olika långivare.

Kontakta kundtjänst hos banken

Som ett första steg är det alltid bäst och kontakta din bank eller långivare och höra deras svar på problemet. En kundtjänst eller klagomålshantering bör finnas hos varje företag. Där kan du framföra klagomål samt förhoppningsvis tillsammans med dem hitta en lösning.  Banken har 14 dagar på sig att svara dig och i det svaret ska det framgå hur man resonerat och vad utfallet av klagomålshanteringen är. Om inte detta står med ska banken hänvisa dig hur du kan gå vidare med ärendet.

Allmänna reklamationsnämnden

I steg två om du inte fått svar eller hjälp med det du sökte i steget ovan är det dags och föra ärendet vidare till den Allmänna reklamationsnämnden. Detta är en oberoende prövningsfunktion som tar ditt problem vidare och undersöker tvister mellan näringsidkare och privatpersoner på begäran av dig som privatperson. Att veta här är att Allmänna reklamationsnämnden endast tar upp tvister och ärenden som överstiger ett värde av 2000 kr eller mer. Denna är inte rättsligt bindande på något sätt, men det är få aktörer som väljer att strunta i nämndens rekommendationer.

Allmän domstol

Om det skulle gå så långt att banken helt ignorerar rekommendation från Allmänna reklamationsnämnden finns det alltid enligt svensk lag en möjlighet att ta ärendet vidare till domstol. Detta steg kan du välja att ta egentligen när som helst men brukar vara det sista då det både kostar tid och pengar. Det är inte heller klokt att gå till domstol innan man är helt säker på vad det är man vill föra vidare. Bakgrundsmaterial, fakta och hänvisningar är en viktigt del här. Kostnader debiteras den förlorande parten.

Penza Finans
Register New Account
Reset Password
Compare items () compare